mandag 3. november 2008

Teal'C - aka TORE (på sporet!)



Hei igjen!

Begynner å bli leeenge siden sist nå... Tiden strekker nesten ikke til med alt man skal gjøre. Hjelper jo ikke akkurat på at vi driver og pusser opp den "nye kåken" heller - men - litt tid får man jo til overs, selv om den ikke blir prioritert her foran PC'en :-D

En kjapp oppdatering siden sist er jo, som Tom & Laila skrev i kommentaren nedenfor, at vi har vært på sporkurs! Og - bare for å ta det først - jeg er HELT frelst! :D

Vi startet på lørdag 1. november med litt kjapp teori - før vi ble delt opp i to grupper med 4 ekvipasjer på hver gruppe. "Bebisene" på den ene, og de "voksne" på den andre. Instruktører var Anita Karlsen fra Oslo Hundeskole avd. Oppland, og Gro (husker ikke etternavnet hennes, men vært norgesmester i div. bruks og vært med i VM). Så bar det til skogs... Startet med enkle greier til å begynne med - 10-15 meter rett linje. Lillebror skjønte ikke HELT hva som skjedde den første gangen, og ble ganske kjapt distrahert av andre spennende ting, og gjerne satte nesa litt i været... Han er jo bare 5 mnd også da - tassen ;)

Hadde ikke noe sele til han, så brukte halsbåndet. Anita lurte på om vi hadde drevet mye med lydighet og kontakt, noe jeg bekreftet (spesielt kontakt), for han ble ganske distrahert når det "nøkket" i halsbåndet da han gikk med snuta i bakken og det ble litt ujevn lineføring...

Etterhvert viste det seg at han vi hadde fått lånt hytta av (utgangspunktet vårt - ute på Totenåsen) hadde en sele liggende som hunden hans hadde vokst fra. Da Lillebror fikk på seg den, ble det til at jeg forandret navnet hans fra Teal'C til TORE! Da gikk tassen spor, gitt! 
Ut til utgangspunktet, på med lina, "søk spor" - og nesa rett i bakken! Sporene ble vanskeligere etterhvert, med vinkler og diverse andre momenter. Vi hadde jo selvsagt en stor fordel av at det lå litt snø, for vi så jo rimelig godt hvor sporene gikk hehe :) Men da ble det jo også mye enklere å "korrigere" da han mistet tråden litt enkelte ganger :)

Lørdagen gikk VELDIG fort, og kursen ble satt hjem. Og herreGUD hvor sliten han var da vi kom hjem!! Han hadde nok ikke gått så veldig langt - i avstand - men den bruken av sniffer'n slo han helt ut :D

Søndag dro vi i stedet til Starum - i håp om litt mindre snø og annet terreng.
Begynte å pakke litt saker på søndags morgen, og da var han HELT klar for ei ny økt! Begynte, som vanlig, å vimse rundt - helt på tuppa - da han skjønte at NÅ SKJER DET NOE IGJEN! hehehe

Vi gikk forskjellige spor på søndag - ene lenger og vanskeligere enn det andre. Etterhvert gikk han litt lei av frolic som "belønning", og vi gikk over til pølser... Det gjorde også skikkelig susen!! Det sporet jeg husker best var første sporet med pølse. Jeg gikk det opp selv - gjennom diverse terreng, barmark, over en liten bekk, langs et gjerde med hester innenfor, gjennom busk, kratt og langt visent gress. Da jeg kom inn etter utleggingen, sa jeg til Anita (instruktøren vår) at hvis han greier DET - da blir jeg VIRKELIG imponert! Hva skjedde? Joda... Ut til utgangspunktet - søk spor - og tassen gikk med meg hengende som et slips! Nesten helt perfekt! Jeg gikk bak og måtte holde meg flere ganger for å ikke bryte ut i frydfull latter, og Anita gikk bak og skjønte og så at jeg storkoste meg i hjel - der jeg prøvde å holde inne den ene latterkula etter den andre etterhvert som han tok vinklene og de andre hindringene så og si uten problemer i det hele tatt :D JØSS SÅ MORSOMT! :D

De siste sporene ble lagt av de andre på gruppa - og vi var VIRKELIG skeptiske til om de fikset å ta sporene når ikke vi hadde gått dem opp selv... Helt ukjent terreng for både Lillebror og meg. Men jaggu meg - han fikset det også! Jeg mistet i HVERTFALL sporet etpar ganger, men Anita gikk bak og sa "stol på bikkja di, du!" - og jeg stolte, og Teal'C fant :D

Flere av oss ble så gira på dette, at vi kommer til å lage en egen "bruks-gruppe" i Gjøvik Hundeklubb - for der er det nok stort sett utstilling og agility som gjelder... Så får vi se hvor vi ender opp :) Anita anbefalte også schäferhundklubben på gjøvik - siden det er mye mer aktivitet innen bruks der.

Vi har ikke hatt tid til å prøve noe i dag, selv om jeg hadde planer om å legge ut et spor eller to nede i skogen etter jobb. Det blir jo så forbanna fort mørkt om dagen :( Men vi var ute og gikk tur i kveld, og joda - det virker nesten som han har funnet nesa si på nytt etter helgens erfaringer :D Det er SÅ morsomt å se han freser avgårde i stummende mørke, med refleksvest og lysende halsbånd og haletippen hakkende i ryggen - med nesa godt plantet i bakken og meg noen meter etter med hodelykt for å se om jeg holder meg nogen lunde på vegen :)

Fikk en ny overraskelse i kveld, da det plutselig dukket opp biler i et området hvor det "aldri" er trafikk. For han går stort sett fri 3-4 kilometer, etter at vi har kommet 20-30 meter utenfor vegen nedenfor oss. Jeg var veldig skeptisk om han skulle komme ved innkalling, men - mulig han reagerte på at jeg var MYE mer tydelig i innkallingen enn til vanlig - for han kom som et skudd, og satt ved siden av meg til bilene hadde forsvunnet :D Det var da jeg hadde superdårlig samvittighet for at jeg ikke hadde en pølsepakke som belønning i lomma hehe

Gud bættre meg som jeg STORkoser meg over valget av en supervimsete overnysgjerrig kjempelærenem liten (foreløpig) dobermanntass :D
Og en stor takk til Jorunn som backet opp da valget "måtte" bli en hannhund den gangen ;)
Går det like bra etter "puberteten" hans som det har gjort til nå bør det ikke bli så altfor store overraskelser (håper jeg? hehe)

Hilsen Jan og Tore på sporet :D

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sååå flinke dere er!!! Jeg sitter hjemme og blir bare inspirert til å jobbe mer i skogen etterhvert som jeg leser, det er jo SÅ gøy!! Så flott om dere får igang en bruksgruppe - veldig morsomt når man er flere, så kan man jo spleise på en instruktør i ny og ne også, masse morsomme øvelser å lære etterhvert (felt og rundering er kjempeartig også!)Disse svarte vakre hundene våre er jo helt i sitt rette element når de får bruke både hodet, nesa og kroppen sin, kan tenke meg at "lille Tore" var sliten etter øktene ja, deilig å se de slitne på en sånn måte, da har jeg god samvittighet når jeg synker ned i sofaen selv utpå kvellingen!!Det at lillebror er hanne fikser du som ingenting, jeg tror nesten det stod "til Jan&co" stemplet på den lille rumpa hans når han kom, iallefall var det det første som falt meg inn *gliser*! Jeg synes Teal'C har vokst en masse, ser ut til å ha tatt igjen de andre nå??Gleder oss til vi ser dere igjen, skal prøve å få til noe om ikke så lenge.....Kos dere masse videre så lenge - jeg er veldig stolt av dere, så flinke som dere er!!
Klem fra heggedølingene

Anonym sa...

haha Tore ja, kjært barn har mange navn....
Dere er kjempeflinke, skulle vært like flinke å tatt bilder og....hehe, men det kommer vel.
Artig lesing :-)